Zeer moeizaam starten

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Hein Tunnissen

Zeer moeizaam starten

Bericht door Hein Tunnissen »

Met een kilometerstand van 460.000 waarvan 370.000 op gas, heb ik nu echt een probleem. De VS start heel moeizaam. 's Ochtends heb ik zeker drie tot vier pogingen nodig, 's middags gaat het (zonnetje erbij?) meestal beter. Altijd geldt dat ik het het gaspedaal moet 'spelen' om m aan de praat te houden. Randverschijnselen zijn er ook, althans dat denk ik. Als ik bijvoorbeeld na een rotonde accelereer, hikt de auto drie tot vier keer. Dat is echt uitermate hinderlijk, want je krijgt een klap in je rug. Op aanraden van een vriend-monteur heb ik de bougies vervangen. De loop van de motor is zeker verbeterd, maar voor het starten maakt het geen donder uit. Ooit las ik 'ergens' op het Forum iets voor vervuiling door sludge. De kuren van mijn auto vind ik vergelijkbaar met die van mijn Puch Skyhunter vroeger: namelijk een verstopte sproeier. Het is net of de motor tijdens het starten geen brandstof krijgt. Of niet voldoende. Voor alle duidelijkheid moet ik zeggen dat ik een Vialle-installatie heb waarbij wordt gestart op benzine, waarna automatisch wordt overgeschakeld op gas. Dat maakt dat ik denk dat het euvel in de originele installatie zit en niet in de LPG-installatie. Een enkele keer boek ik succes door het gaspedaal maximaal diep in te trappen, maar ik weet niet zeker of dit werkelijk effect heeft of dat er sprake is van een toevalstreffer. Om het nog lastiger te maken: eenmaal op weg (100-150 meter) rijdt de auto als een zonnetje en zo stabiel als wat met een toerental stationair van ca 800 rpm. Niet de minste neiging om af te slaan. De buitenluchttemperatuursensor is vervangen, de benzinepomp lijkt goed te functioneren. Overigens, ik ben niet van plan de VS weg te doen, sterker nog ik heb net nieuwe banden gemonteerd en dat betekent dat hij nog zeker 60.000 - 70.000 km te gaan heeft. Wij rijden met de VS 2.0 turbo ca 35.000 per jaar. Uitlaat origineel, turbo origineel. Geen gerammel, geen resonanties. Snelheid op de Autobahn vlot 220 kmh. Ideeën zijn zeer welkom! Bvb, dank!
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Privilege 2.0T, 2002. LPG. Km-stand oktober 2019: 438.500 km.

Hans61

Re: Zeer moeizaam starten

Bericht door Hans61 »

Ik dacht in eerste instantie aan een vervuilde gasklep, maar die heb je recent laten reviseren. De benzinepomp heb je al gecontroleerd begrijp ik, dus als je de auto op contact zet hoor je m zoemen? Komt de naald van de toerenteller in beweging als je een startpoging doet? Dan is je BDP-sensor in ieder geval goed. Nog een vraag: wanneer je op benzine overschakelt als de motor al warm is, blijft ie dan goed lopen.
Laat de auto anders even uitlezen, voordat je onderdelen gaat vervangen.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 136300.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino

Bericht door Heino »

- Eenmaal op weg loopt de motor als een zonnetje op benzine, behalve dat inhouden.
Wellicht loopt de motor soms per ongeluk op twee brandstoffen en helpt het toevoegen van extra lucht (volgas) om dat weg te krijgen?
Trek je gasrelais er eens uit en start/rij eens een halve tank op benzine om te kijken welke euvels er dan overblijven.

= Laat iemand eens ruiken wat er uit de uitlaat komt als je al die startpogingen doet: benzine? Gas? Benzine plus gas? of niets?
Ik denk dat je dat al een eind op weg helpt.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Anne
Site Admin

Bericht door Anne »

Hein Tunnissen schreef:
27 mei 2020, 20:39
De buitenluchttemperatuursensor is vervangen
Je moet het eerder bij de koelvloeistoftemp. sensor zoeken.
Als je weet waar deze zit, dan moet je eens de stekker lostrekken. Start de auto dan wel goed, dan is die sensor stuk.
R25 V6 Injection aut. LPG (1989)
Clio 1.4 RN (1993)

Heino

Bericht door Heino »

Anne schreef:
28 mei 2020, 19:29
Hein Tunnissen schreef:
27 mei 2020, 20:39
De buitenluchttemperatuursensor is vervangen
Je moet het eerder bij de koelvloeistoftemp. sensor zoeken.
Als je weet waar deze zit, dan moet je eens de stekker lostrekken. Start de auto dan wel goed, dan is die sensor stuk.
Scherp opgemerkt!
Ik had er overheen gelezen ... :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.

Hein Tunnissen

Dank voor jullie reacties. Zoals dat vaak gaat, kreeg ik het na lancering van het probleem enorm druk zodat ik nauwelijks tijd had voor de auto. Die natuurlijk participeerde in de drukte!. Het startprobleem verdween op een bepaald moment bijna, dus ik dacht meteen aan zelfgenezing! Dat bleek niet waar, helaas. Vanaf dat moment was het heel wisselend. Een vriend adviseerde mij (en ik heb veel vertrouwen in hem) om de bougies te wisselen. Voor het starten maakte het niet veel uit, maar voor het stotteren bij optrekken wel. De benzinepomp is gecontroleerd en die werkt. Onder het rijden kan ik moeiteloos overschakelen van benzine naar gas en vice versa. Geen enkel probleem. De koelvloeistofsensor heb ik nog niet gevonden, maar dat stekkertje krijg ik morgen (ma 08-06) wel te pakken en dan ga ik die truc proberen. De toerenteller reageert onmiddellijk als ik start. Het is me de laatste week opgevallen dat als de auto start, het toerental heel kortstondig hard terugvalt waarbij je denkt ´Nu slaat ie af!´ maar dat gebeurt dan niet. Daarna is alles helemaal normaal en kan ik soepel wegrijden. Enfin, ik kom er wel, dankzij jullie. De VS heeft inmiddels 460K op de teller en afgezien van dit lastige euvel is er geen enkele reden om aan pensioen te denken. Morgen eerst uitlijnen, want hij heeft een nieuwe stuurkogel gekregen en 4 nieuwe banden die ik graag een beetje gelijkmatig wil houden. Stuur staat nu een beetje uit het midden en dat is een beetje irritant. Nogmaals dank voor het meedenken!
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.

Hein Tunnissen

Sensor gevonden en de stekker losgetrokken. Auto startte meteen en viel ook niet (kortstondig) terug in toerental. Dat het de juiste sensor is. leid ik af uit het feit dat de koelfan meteen begon te draaien. Ik vervang de sensor en ben zeer benieuwd hoe het morgenochtend om 07.00 uur gaat. Dank allen!

Hein Tunnissen

Het gaat nog steeds niet goed met mijn Vel Satis. Het starten is onderhand rampzalig te noemen. Hoewel ik sinds kort een truc heb die wel werkt. Wat is de situatie? Ik heb inmiddels alles vervangen wat in dit geval maar vervangen zou kunnen worden, inclusief de bobines. Dit bleek geen enkele effect te hebben, maar ze waren er toch aan toen, vandaar. Rijden op gas is een mooi ding, maar als je naar de dealer gaat, verwijst hij je onmiddellijk naar de gasboer en omgekeerd. Er is een uitzondering en dat is Henk Boertien in Wezep. Daar ben ik naar toe gegaan. De auto startte die ochtend volmaakt slecht, maar liep daarna weer als een tierelier. Bij Boertien aangekomen, moest ik nogal scherp indraaien en dat leverde een afgeslagen motor op. Niet meer aan de praat te krijgen. Ik gaf de kaart aan Boertien en wenste hem succes. Tien minuten later kreeg ik te horen dat de auto perfect startte en daarna foutloos liep. Ik viel van mijn stoel! In de garage demonstreerde hij de uitlezing en startte hij opnieuw. Niks! Na nog wat pogingen sloeg hij haperend aan. Het viel Boertien op dat de lampjes van de gasschakelaar (groen/gas, rood/benzine) niet goed brandden. Dat leide even later tot de conclusie dat er twee mankementen zouden kunnen zijn: één het brandstofrelais, dat bijvoorbeeld de toevoer van benzine afsluit bij een aanrijding. En niet alleen dat, ook die van het gas. De andere mogelijkheid is een defecte benzinepomp of een pomp die maar op halve kracht functioneert. Boertien concludeerde dat dit in ieder geval een dealer-kwestie was. Gasinstallatie prima in orde en tweede conclusie, het gas zit de standaard-configuratie niet in de weg. Hij demonstreerde dat door de gas-computer bij lopende motor uit te schakelen, door de stekker los te trekken. De auto schakelde moeiteloos van gas over op benzine. Om te starten moet de pomp ca 4 bar ontwikkelen, de gedachte is dat de pomp die druk niet meer opbrengt. De pomp heb ik inmiddels besteld, maar zojuist kreeg ik bericht dat hij niet meer leverbaar is. Dat is een vieze tegenvaller. Enfin, jullie zijn weer een beetje op de hoogte.
Moet ik nog wel vertellen dat ik een truc heb ontwikkeld. Ik start met de schakelaar in de gas-stand. Hij slaat niet aan en dus schakel ik over naar de benzine-stand. Start opnieuw en opnieuw geen resultaat. Dan trek ik de kaart er uit, stop m er opnieuw in en start nogmaals. Dan slaat de motor aan. Waarom? Omdat ik met die truc de gascomputer uitschakel. De kaart in en uit is eigenlijk hetzelfde als Windows opnieuw opstarten na installatie van een nieuw stukje software. Daarbij krijgt de motor drie keer een benzineinjectie om te starten. Vroem! Grappig natuurlijk, maar het moet snel anders! Afgelopen zaterdag moest ik naar Amsterdam en dat deed ik met een brandend motorlampje. De uitlaatgasregeling is volgens Mireille defect. Niks daarvan, vrijdagmiddag de auto zowat verzopen, dat was er aan de hand! Stinken als Pernis!
Pfft, wat een gedoe! Groet, Hein

Anne
Site Admin

Bericht door Anne »

De auto schakelde moeiteloos van gas over op benzine. Om te starten moet de pomp ca 4 bar ontwikkelen, de gedachte is dat de pomp die druk niet meer opbrengt. De pomp heb ik inmiddels besteld, maar zojuist kreeg ik bericht dat hij niet meer leverbaar is. Dat is een vieze tegenvaller.

Laat dan eerst eens de benzinedruk meten i.p.v. lukraak de pomp vervangen.
R25 V6 Injection aut. LPG (1989)
Clio 1.4 RN (1993)

Hein Tunnissen

Lukraak zou ik het niet willen noemen, maar het is wel een goed idee. Bedankt!

Hein Tunnissen

Brandstofpomp vervangen en dat scheelt een slok op een borrel! Met de gas/benzineschakelaar in de benzine-stand slaat de motor direct aan zoals ik dat gewend ben. Op gas niet. Er is namelijk nog een probleem en dat is het relais dat de brandstoftoevoer afsluit of opent natuurlijk. Dat relais wordt voor zowel gas als benzine gebruikt. Bij een aanrijding bijvoorbeeld zorgt het relais ervoor dat gas/en/of benzine niet vrijelijk weg kunnen stromen. Dat relais functioneert niet goed bij mijn auto. Heb me suf gezocht, maar kan het niet vinden. Wie weet waar dit ding is verstopt in een 2.0 16 V Turbo?

Heino

Bericht door Heino »

Alle auto's waar ik mee te maken heb gehad hebben dat relais gewoon op een schutbord vastgebout zitten: dan is het een gewoon, afermarket relais.
Kan je het niet horen tikken na de start, als hij overschakelt of zo?

Hein Tunnissen

Ja, dat dacht ik ook. Maar als hij klikt (áls hij al klikt!) dan zit ik achter het stuur. Later hoor je niks meer. Ik kan wel wat met je aanwijzing. Ik ga vanavond opnieuw op zoek. Het stomme is dus dat ie het soms wel doet, soms niet. Dat Maakt het zo lastig. Anyway, thx!

Plaats reactie